Skip links

PCgaminggear

Oculus Rift / Quest / GO - Review

Oculus Rift / Quest / GO

De Oculus Rift was de eerste VR bril op de markt. Het concept werd een hype en via kickstarter hebben mensen massaal gedoneerd om het concept werkelijkheid te zien worden. Het duurde niet lang of Facebook kocht het bedrijf op om een hele VR wereld te koppelen aan de Oculus Rift. Hier liep het lichtjes mis, de Oculus liep vertraging op en de HTC Vive maakte zijn intrede in de markt. Sinds dan is de strijd voor beste VR bril open. Hoewel de HTC Vive iets beter is, is de Oculus Rift goedkoper. Voor sommigen kan dit de doorslag geven.

Oculus rift kopen

Oculus zet nu ook stappen in de juiste richting. Met Oculus GO heb je een simpele versie van de professionele Oculus Rift. Deze bril zorgt voor simpele bewegingen in een VR wereld. Daarnaast was er ook de aankondiging voor Oculus Quest. Zo voorzien ze tegen de zomer van 2019 een volledig draadloos toestel te hebben – zonder verlies van kwaliteit. Momenteel bestaat er al een draadloze versie met minder kwalitatieve schermen. Iets waar HTC al veel langer mee bezig is.

Oculus Quest

Verschillen

– Zonder kabels
– Geen PC nodig
– Prijs

Oculus Go

Oculus go vr bril

Verschillen

+ Ideaal voor films
+ Geen Tracking
+ Geen VR Gaming

Facebook – Oculus

Oculus Rift

De Oculus Rift is een zeer sterk stuk technologie is. Binnen VR gaming is het belangrijk dat je kan bewegen om de interactiviteit en onderdompeling zo compleet mogelijk te maken. Daarom maakt het gebruik van verschillende sensoren (gyroscoop, accelerometer, magnetometer) om je locatie en bewegingen te registreren. Deze worden dan in-game uitgebeeld. In elk hand heb je een extra tracker met elk een joystick en 3 knoppen. Zo kan je in-game acties uitvoeren. Op deze joysticks bevinden zich trackpads, in sommige games is het zo dat je voor- of achteruit kan lopen.

Oculus rift kopen

De Resolutie van de Oculus Rift is een sterke 1080x1200p per oog. Ideaal voor het bekijken van 360° 3D films of het spelen van VR games. Daar waar de Oculus achterstond op de HTC Vive – tracking, beweging en HD resolutie. Daarnaast voorziet de Oculus je van 90 FPS (Frame rate). Dit is nodig om misselijkheid weg te nemen bij de spelers. Met minder dan 60 FPS kan je al snel misselijk worden. Let op, het is niet omdat het kan dat het goed is. Langdurig gamen of films zien in VR heeft waarschijnlijk een negatieve invloed op je ogen.

De Oculus Rift, het hoogste in het Oculus gamma; heeft een geïntegreerde headset en trackers. Daarnaast heeft die ook ingebouwde camera’s voor toekomstige Augmented Reality mogelijkheden. Let op, voor de Oculus Rift te gebruiken heb je een zeer krachtige desktop PC nodig.

Voordelen:

Professioneel gebruik
Beste prestatie
VR Gaming

Nog voordelen:

Hoge resolutie
Geïntegreerd geluid
Kwalitatief materiaal

Nadelen:

Kabels
Krachtige PC nodig
Prijs

Oculus quest

release date: mid 2019

Oculus Quest

Geen krachtige PC, geen kabels, de toekomst van Virtual Reality gaming. De Oculus quest is de eerste StandAlone bril van Facebook met het idee VR brillen te commercialiseren. Door de toegankelijke prijs en het ingebouwde geheugen kan deze VR bril volledig autonoom functioneren. Er is dus helemaal geen nood aan een krachtige PC zoals het geval bij de Oculus Rift of de HTC Vive. De Oculus Quest behoort zo in het segment van StandAlone VR Brillen en concurrentie van de onderstaande modellen. Met deze verlaagde instapdrempel hoopt Oculus meer consumenten te overtuigen van Virtual Reality.

Hoge resolutie en ingebouwde audio zijn de sterkste features van deze Oculus variant. De Oculus Quest maakt gebruik van 4 sensoren om de omgeving te mappen, eentje op elke hoek van de bril. Op deze manier kan de interne processor je bewegingen makkelijk mappen en omzetten naar in-game bewegingen. Enkel als deze perfect op elkaar afgestemd zijn spreekt men van een goed vr bril. Heb je dit niet dan wordt je al snel misselijk.

Oculus inside tracking met de controllers en de headset zorgen voor een goede analyse van de bewegingen. Je krijgt ook feedback via trillingen in de controllers. Dit zorgt voor een betere interactiviteit en helpt bij het gamen.

Oculus GO

Omdat Oculus Rift (of HTC VIVE) aan de duurdere kant zijn, en niet toegankelijk zijn voor alle gebruikers, kwam Oculus met de ‘Go‘.
De Oculus Go is te vergelijken met een 3D bioscoop. Eens je de bril opzet bevind je je op een plaats waar 3D camera opnames heeft gemaakt. En dit kan dus echt vanalles zijn. Een film zien in de bioscoop, een voetbalwedstrijd bijwonen in het stadium, Virtuele ruimtes afreizen, een rollercoaster rit meemaken maar ook zwemmen met walvissen of mediteren op een verlaten eiland.

Oculus Go maakt geen gebruik van krachtige desktops. Het ingebouwde geheugen en de interne processor hebben genoeg kracht om je van een heldere 2560x1440p resolutie te voorzien. Krachtig genoeg voor beelden af te spelen maar niet krachtig genoeg voor VR Gaming. Echte gamers gaan niet genoeg hebben aan de Oculus Go en sparen beter op voor de Oculus Rift of HTC VIVE. Wel moet gezegd worden dat de Oculus Go een ideale instap is naar de VR wereld voor mensen die niet gamen. Binnekort komt Oculus Quest op de markt, de perfecte stap tussen de Oculus Rift en de Go.

De bekendste werkende apps op momenteel beschikbaar op Oculus Go zijn: Netflix, Bigscreen, Youtube, Fox Sports VR, RedBull TV en FacebookWatch. Daarnaast zijn NextVRMelodyVR en PLEx ook beschikbaar. Via deze apps kijk je live, in 360° naar alle topsporten, events, concerten en nog veel meer.

Vergelijk

Bekijk andere gaming muizen binnen hetzelfde segment

Rift